Startweek in onze smoothie/sapbar

Deze week doken we vol enthousiasme ons nieuwe thema in: we openen een smoothie/sapbar. We hebben allerlei startactiviteiten gedaan om de nieuwsgierigheid te prikkelen.

Maandag

Juf Joyce begon de dag met een gezonde twist: een rode smoothie proeverij. De kinderen mochten met hun ouders/broertjes/zusjes, de smoothie proeven en stemmen of ze hem wel of niet lekker vonden. Ook mocht er geraden worden welke ingrediënten erin de smoothie zouden zitten. Later in de ochtend heeft juf reclame gemaakt voor haar rode smoothie, door middel van een pitch. Tijdens rekenen zijn de stembiljetten geteld en hiervan is een grafiek gemaakt. Wat knap dat bijna iedereen heeft geraden wat het hoofd ingrediënt was, namelijk: rode biet! En een meerderheid vond de smoothie lekker!👍🏼

Om onze zintuigen nog meer te prikkelen, hebben we een yoghurtproef gedaan. Op tafel stonden 5 bekertjes met verschillende soorten yoghurt. We hebben eerst geraden waar het naar zou smaken en daarna mochten we proeven om te kijken of het klopt. Uiteindelijk verklapte juf dat erin alle bakjes dezelfde yoghurt zat, met een beetje kleurstof. De een na de ander zat vol verbazing te kijken naar wat ze hadden opgeschreven. De rode yoghurt smaakte toch naar aardbei? En de gele naar banaan? We hebben hierdoor geleerd, dat zicht je smaak kan beïnvloeden. Wat bijzonder, hè?!

Later in de ochtend kwam juf Monique langs met een brief van de gemeente Texel, speciaal gericht aan groep 5. Daarin stond de vraag of wij willen meedenken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de Texelaars gezonder gaan eten/drinken en of we dit in een ondernemingsplan willen schrijven. De kinderen zijn enthousiast en willen hier graag mee aan de slag!😄

Dinsdag

Vandaag mochten de kinderen zelf smoothies maken met het fruit en groente uit de voorraad kisten. Iedereen heeft van elkaar geproefd en zo inspiratie opgedaan om een eigen smoothie te kunnen bedenken. Wat een smakelijke smoothie recepten zijn er al bedacht! 🍓🍌🫐🍎🥝🥒🥕

Woensdag

We zijn de geschiedenis in gedoken. We hebben een tekst gelezen over de schillenman. Vroeger hadden we namelijk nog geen GFT-bak, maar kwam de schillenman langs om de schillen op te halen, wat vervolgens werd gevoerd aan varkens of ander vee. We zijn hierover in gesprek gegaan: Hoeveel jaar zou dit terug zijn? Hoe worden de schillen tegenwoordig opgehaald en verwerkt? Hoe zou dit in de toekomst gaan? Komende weken gaan we dit verder onderzoeken en een eigen tijdlijn maken. 

Donderdag

Op donderdag mochten de kinderen, ouders en broertjes/zusjes de groene smoothie van juf Ilse proeven. Uit de stembiljetten kwam naar voren dat 21 mensen de smoothie lekker vonden! De grafiek hiervan komt volgende week! Door middel van een pitch wisten de kinderen waarom de smoothie zo gezond was en ze echt voor deze smoothie moesten kiezen. Later op de dag hebben we een bingo over groente en fruit gespeeld. De kinderen konden al erg goed vertellen wat nou groente was en wat fruit, maar ze hebben ook nieuwe soorten gehoord. Tot slot heeft juf de themaboeken gepromoot, want waarom zitten er nou geldboeken, boeken over bacteriën en ondernemingsboeken tussen? De kinderen kunnen het jullie nu vast vertellen. 

Vrijdag

Wat is het verschil tussen groente en fruit? Welke soorten groepen fruit en groenten hebben we? Wat is kenmerkend voor fruit en wat is kenmerkend voor groente? Door middel van expertlezen gingen we op zoek naar antwoorden op deze vragen en hebben we op al deze vragen een antwoord gevonden. 

Op naar volgende week!

 

IMG_1638 IMG_1638
IMG_1643 IMG_1643
IMG_1649 IMG_1649
IMG_1661 IMG_1661
IMG_1663 IMG_1663
IMG_1665 IMG_1665
IMG_1668 IMG_1668
IMG_1669 IMG_1669
IMG_1670 IMG_1670
IMG_1677 IMG_1677
IMG_1695 IMG_1695
IMG_1697 IMG_1697
IMG_1702 IMG_1702
IMG_1716 IMG_1716
IMG_1727 IMG_1727
IMG_1730 IMG_1730
IMG_1728 IMG_1728
boekpromotie boekpromotie
groene smoothie groene smoothie