Het tweede thema van groep 5 is het thema restaurant.
We zijn vorige week gestart met het openen van restaurant FOUT. De naam zegt het natuurlijk al, alles ging fout… Gelukkig wisten de kinderen een aantal foutjes te ontdekken. Dit hebben we natuurlijk meteen genoteerd.
Op de tweede dag werd er kennis gemaakt met diverse kruiden. Ze mochten ruiken en proeven en deden vervolgens onderzoek naar hoe het kruid heette en wat je er mee kan maken of waar het lekker bij smaakt.
Er werden teksten gelezen over zintuigen, want welke zintuigen gebruiken we eigenlijk als gast in het restaurant? En waar moeten wij straks op inspelen als we gasten gaan ontvangen?
Ook kwamen de ingrediënten om pannenkoeken te bakken dinsdag de klas in. Maar hoe maak je dan nu pannenkoeken? In groepjes werd hierover gebrainstormd en een recept uitgeschreven. Vervolgens werd er in boeken gezocht of het recept dan zo goed was en hier en daar wat aangepast. De volgende dag werd er a.d.h.v. het zelfgeschreven recept ook daadwerkelijk pannenkoeken gebakken in de klas. Smullen maar… of toch niet?....
Ook hebben we vorige week kennis gemaakt met verschillende specerijen die we moesten ruiken en eten dat we moesten proeven met een blinddoek om. Daarnaast was er een spel over zien. Ga jij voor een groene broccoli of een paarse? En als je mocht kiezen tussen bruine M&M’s of gekleurde, welke kies je dan? Je hersenen beïnvloeden meer je smaak en beleving dan dat je in eerste instantie denkt.
We zijn nu bezig met het maken van posters over de verse kruiden, de zintuigen en pannenkoekenrecepten.
Ondertussen hebben we ook gesprekken gevoerd over een restaurantbezoek. Ze leerden kritisch te luisteren en vragen te stellen. Ondertussen moesten ze aantekeningen maken, want ze moesten over elkaars verhaal een strip maken. Dit was nog best wel een beetje lastig.
Deze week staat in het teken van het verder uitwerken van een pannenkoekenrecept. Ze gaan nadenken over welke topping ze erop willen. Ook gaan ze een script uitschrijven om uiteindelijk een filmpje te maken ter promotie van hun pannenkoek. Wat wordt de beste en lekkerste pannenkoek? Ook gaan we menukaarten en posters vergelijken. Welke gerechten komen op onze menukaart? En hoe gaan we ons restaurant promoten?
Zoals je al kunt lezen worden er verschillende onderzoeken verricht. Bronnenonderzoek, experimenteel onderzoek en praktijkonderzoek komen aan de orde.
Daarnaast komt het onderdeel aardrijkskunde aan bod bij het zoeken naar pannenkoekenrestaurants op Texel / in Nederland, maar ook als we gaan kijken waar de ingrediënten vandaan komen, import/export en waar ze nog meer pannenkoeken eten in de wereld. Geschiedenis komt aan bod als we gaan kijken naar de geschiedenis van pannenkoeken/ingrediënten, maar ook als we gaan kijken naar de geschiedenis van apparaten uit de keuken. Natuur/techniek komt aan bod als we gaan kijken naar de productieketen en robots die tegenwoordig in restaurants gebruikt worden. Kortom, we hebben nog genoeg te doen met als eindactiviteit het openen van onze eigen pannenkoekenrestaurant.