We kwamen vanochtend op school en wat een rommeltje was het in de klas. Alle kasten waren van de muren gehaald, de schoenen stonden door het hele lokaal en het scherm van het digibord was verkeerd om, waardoor we de tekst op z’n kop moesten lezen. Daar kwamen we wel uit. Het kwam er op neer, dat we toch nog wat beter moesten vegen in de klas, zeker onder de kasten...
Gelukkig zijn er wel weer heel veel stiften, gummen en potloden gevonden en is alles schoongemaakt in de klas. Ook hebben we nog even onze laatjes opgeruimd.
De rest van de dag hebben we besteed aan het thema. Voor de pauze hebben we ons recept voor het nagerecht afgemaakt. Dit deden we in groepjes. Ze hebben onderzoek gedaan naar een recept wat er lekker uitziet, weinig ingrediënten nodig heeft en makkelijk te maken is.
Na de pauze zijn we verder gegaan met de posters van wel/niet in de koelkast. Vorige week kwamen de kinderen de klas in met de toppings voor op de pannenkoeken, maar van een groot aantal wisten we toch niet zeker of het nou wel of niet in de koelkast hoort. En wat gebeurt er als je het niet in de koelkast legt of te lang bewaard? Dan gaat het schimmelen. Hier hebben we deze week onderzoek naar gedaan.
Dinsdag begon ik met een ervaringsverhaal over tomaat en komkommer. Want hoort dat nou wel of niet in de koelkast? In de winkel ligt het niet in de koeling, maar bij mij thuis wel... We zijn teksten gaan lezen en hebben alle producten onderverdeeld in wel of niet in de koelkast. Vervolgens hebben we een verdeling gemaakt tussen groente, fruit, zuivel, dierlijke producten en overig. Hiervan mochten ze plaatjes zoeken en vandaag op een poster plakken.
Woensdag kwamen de schimmels de klas in. Ook op woensdag begon ik met een ervaringsverhaal over paddenstoelen in het bos. Ze zien er zo mooi uit, maar welke zijn zou giftig en welke niet? Ik wilde ze graag plukken voor mijn paddenstoelensoep, maar dat gaat natuurlijk niet. Ik heb de hulp van de kinderen ingeroepen. We hebben eerst gekeken naar wat filmpjes over paddenstoelen en schimmels, zodat we een woordweb konden maken. Vervolgens hebben we eetbare schimmels geproefd. Die kun je ook gewoon kopen in de winkel, zoals champignons, oesterzwammen, brie, blauwe schimmelkaas en fuet. Een aantal schimmels vonden we best wel lekker! Tot slot is er een recept voor paddenstoelenstoep uitgewerkt en werd er een boodschappenlijstje gemaakt.
Donderdag begonnen we direct om 8.30 uur met een circuit. Inge, van de Activiteit, landelijk centrum voor ontwikkelingsgericht onderwijs, kwam kijken waar we mee bezig waren en hoe we dat deden.
Er waren 4 groepjes, verdeeld in: paddenstoelenstoep maken, proefjes met schimmels en bacteriën, met microscopen kijken hoe de schimmels eruit zien en deze natekenen en onderzoek doen naar eetbare en niet eetbare schimmels. Wat een betrokkenheid op de vroege ochtend!
Kortom, we hebben een drukke week gehad en weer onwijs veel nieuwe dingen geleerd. De menukaart van ons restaurant is bijna af, nu nog bedenken welke nagerechten er op komen.
Als huiswerk zullen de kinderen deze week jullie koelkast inspecteren met de posters van wel/niet in de koelkast. Hier gaan we volgende week een verhaaltje over schrijven, dus het zou leuk zijn als jullie het hier even kort over kunnen hebben. Ze hoeven hier verder niks thuis voor te maken, zodat ze lekker bezig kunnen met de surprise. Van veel kinderen hoorde ik dat het goed gaat met de surprise, fijn om te horen! Mocht er nog wat nodig zijn, dan horen wij dat natuurlijk graag.
Ook hebben we het alvast gehad over het huiswerk van de week erop. Omdat de kinderen zo druk en fanatiek bezig zijn geweest met het uitwerken van een recept voor het nagerecht, hebben ze deze mee naar huis gekregen. Het leek ons een leuk idee om deze nagerechten op school te proeven, zodat we kunnen stemmen welke nagerechten er op de menukaart komen te staan. Het zou leuk zijn als elk groepje het nagerecht op donderdag 8 december kan presenteren op school en we ze kunnen proeven. Natuurlijk hoeven we niet van alle nagerechten 19 stuks te hebben, want dat krijgen we niet op. Dit hebben we in de klas ook besproken. Op 8 december gaan we dan kijken welke nagerechten er het leukst uit zien en welke het lekkerste smaken.
Huiswerk:
- Deze week: koelkasten inspecteren
- 2 december: surprises mee
- 8 december: met je groepje nagerecht mee naar school