• Ontwikkelingsgericht onderwijs
  • Vreedzame school
  • IEP LVS
  • Feesten en vieringen
  • Vakanties en vrije dagen, schooltijden, verlof
  • Documenten en verslagen
    • Schoolgids (pdf)
    • Jaarverslag
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • Onderwijs ontwikkelingen Texel
  • Protocollen
    • Klachtenregeling
    • Privacy
    • Protocol Social Media
    • Overstap binnen Texels onderwijs
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Boekentips
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Kinderraad
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Taalklas NT2
  • Team
  • Kennismaken teamleden
  • Kom eens langs!
  • Binnen kijken
  • Schoolgids
  • Waterval aan vragen
  • Nieuwsbrief
  • Vacatures
  • Contact

Ontwikkelingsgericht Onderwijs

 

Op basisschool De Fontein werken wij volgens het onderwijsconcept ‘Ontwikkelingsgericht onderwijs’. Ontwikkelingsgericht onderwijs staat ervoor dat de inhouden en activiteiten van ons onderwijs, betekenisvol zijn voor de kinderen. Het sluit aan bij de wijze waarop kinderen leren en bij hun motieven en bedoelingen. Het helpt ieder kind, op zijn eigen niveau, zijn ontwikkelingsmogelijkheden uit te breiden en geeft kinderen een actief aandeel in hun eigen ontwikkeling.

Binnen het ontwikkelingsgericht onderwijs kijken we naar de brede ontwikkeling. Dit betekent dat we niet alleen naar de cognitieve vakken kijken (denk aan rekenen en taal), maar naar het hele kind. Hiervoor maken we gebruik van de 3 B’s. Deze staan voor: ‘betekenisvol’, ‘bemiddelen’ (leerkrachten zoeken naar een aanbod dat interessant is voor de kinderen en zorgen ervoor dat het aanbod goed aansluit op de ontwikkeling van de kinderen) en ‘brede ontwikkeling’ (basiskenmerken, persoonsontwikkeling en kennis en vaardigheden worden in samenhang aangeboden).

De 3 B’s worden aangeboden binnen thema’s. De thema’s gaan altijd uit van een sociaal - culturele praktijk. Dit betekent dat we de ‘echte wereld’ de school binnen halen. Binnen de sociaal - culturele praktijk wordt de echte wereld nagespeeld of doen we onderzoek naar deze echte wereld. In de onderbouw staat het spel hierbij centraal, in de bovenbouw onderzoek doen. Wanneer we spreken van sociaal - culturele praktijken, praten we over thema’s als: ‘de bakker’, ‘ het tuincentrum’, of ‘de dierentuin’. Hierbij is het voor de kinderen mogelijk om deze rollen en vaardigheden uit de echte wereld zich eigen te maken. Wanneer we praten over thema’s als: ‘de lente’, of ‘gezondheid’ is het veel moeilijker om de concrete, echte wereld de klas binnen te halen. Tijdens het thema zorgen we ervoor dat de doelen van het taalonderwijs (taal, lezen, begrijpend lezen), de doelen van de wereldoriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur&techniek) en de doelen van de creatieve vakken (beeldende vorming, muziek) in samenhang aan bod komen. We geven dus geen losse lessen, maar zorgen voor een beredeneerd aanbod, waarbij de vakken in samenhang binnen het thema worden aangeboden. Voor het rekenonderwijs en spelling maken we nog wel gebruik van een methode.

We beginnen een thema altijd met startactiviteiten. We onderzoeken wat de kinderen al weten van het thema en wat ze nog te weten willen komen. We halen bijvoorbeeld voorwerpen de klas in (bijvoorbeeld verschillende soorten broden), we nodigen een expert uit (de bakker in de klas) of we gaan op bezoek bij de sociaal - culturele praktijk (een bezoek aan de bakkerij). Van daaruit maken de leerkrachten een plan om aan te sluiten met de doelen op de ontwikkeling van de kinderen. Gaandeweg werken de kinderen naar de afsluiting van hun thema toe: ze maken bijvoorbeeld een eigen bakkerij, waarbij ze zelfgebakken broodjes verkopen aan hun ouders. Wanneer het thema afgesloten is, werken we weer toe naar een nieuw thema. Op De Fontein werken we van vakantie tot vakantie aan thema’s. 

 

Doelencirkel ontwikkelingsgericht onderwijs onderbouw

 

Doelencirkel ontwikkelingsgericht onderwijs bovenbouw

 

4-veldenmodel ontwikkelingsgericht onderwijs

 

Ken je onze andere verfrissende en heldere waarden al?


Bevorderen zelfstandigheid Vreedzame school Kracht van samen

Lees verder
kernwaarden

Ontwikkelingsgericht onderwijs in de klas van begin tot eind!

Ongelofelijk trots op de toppers van groep 6!
Soms zeggen beelden meer dan worden. In dit filmpje kunt u zien hoe wij de sociaal culturele praktijk zijn gestart en wat we allemaal hebben gedaan, om tot een eindproduct te komen. Met trots presenteren wij de film van de afsluiting van de…

groep6 ontwikkelingsgericht onderwijs

De Fontein officieel erkend als OGO-school!

Wij hebben leuk nieuws: De Fontein is officieel erkend als OGO school door De OGO Vereniging!
Dit is een mooie toevoeging aan het harde werk dat elke dag geleverd wordt, zowel door het onderwijspersoneel als door de leerlingen. 
Op de poster zie je een elftal punten staan die…

ontwikkelingsgericht onderwijs

Kunstroute de Fontein!

De eerste periode hebben we met de hele school aan dezelfde sociaal culturele praktijk gewerkt. Het museum en het atelier werd gevuld met kunstenaars waarover we kennis gingen vergaren en waarvan we kunst gingen maken. 
De kunstroute was het uiteindelijke doel dat onder andere tot stand…

ontwikkelingsgericht onderwijs

Basisschool De Fontein

De Skool
Emmalaan 47
1791 AT Den Burg Texel
T. 0222-313598

 

Volg ons ook op Social media


FacebookInstagram

Locatie


Snel naar


 

Zoeken


Nieuwsbrief ontvangen?


Copyright 2025 - Basisschool De Fontein
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers