Welkom bij groep 3Wat leuk dat je een kijkje komt nemen! Wij zijn een gezellige groep van 16 kinderen met één juf. Van maandag tot en met vrijdag staat juf Joyce voor de groep. Hoe ziet een schooldag er bij ons uit? We beginnen de dag samen in de kring. Naast de juf zit het beurtkind. Hij/zij staat de hele dag centraal en mag de juf helpen met extra taakjes. In de kring nemen we de tijd om te luisteren naar wat de kinderen willen vertellen, bijvoorbeeld over wat ze hebben gedaan of meegemaakt. Daarna luisteren we samen naar de (Bijbel)verhalen van Trefwoord. Thematijd Na de kring duiken we in onze thematijd. In de groep bouwen we samen een sociaal-culturele praktijk op die aansluit bij het gekozen thema. Dat betekent dat we de ‘echte wereld’ naar binnen halen door de klas om te toveren tot een herkenbare plek uit het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan een bakkerij, een tuincentrum of een dierentuin. We richten de klas in, spelen rollen en situaties na en doen onderzoek. Zo ontdekken en oefenen de kinderen op een betekenisvolle manier de vaardigheden uit het echte leven. Maar we blijven niet alleen binnen: we trekken er ook op uit! Of het nu gaat om een wandeling in de natuur, een bezoek aan de fietsenwinkel of een museum: we proberen zoveel mogelijk de wereld buiten de school te verkennen en samen te ontdekken. Tijdens zo’n thema komen allerlei doelen samen: taal, lezen, begrijpend lezen, wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek) en creatieve vakken zoals muziek en beeldende vorming. In plaats van losse lessen bieden we een samenhangend en betekenisvol geheel waarin spel en onderzoek centraal staan. Voor rekenen en spelling gebruiken we nog wel een methode, maar ook deze doelen komen betekenisvol terug in spel en thematisch werken. Een sociaal-culturele praktijk binnen ons ontwikkelingsgericht onderwijs is dus veel meer dan alleen een thema: het is een levensechte leeromgeving waarin kinderen kunnen leren, spelen, onderzoeken en groeien. Zo worden ze spelenderwijs echte deelnemers aan de wereld om hen heen: precies wat we in groep 3 willen bereiken! Rekenen, schrijven en meer Daarna is het tijd om lekker buiten te spelen met de kinderen van groep 4 en 5. Na het buitenspelen eten we ons fruit terwijl juf voorleest: een heerlijk rustmomentje. Met een volle buik gaan we verder. We leren de letters en cijfers netjes schrijven in ons schrijfschrift en oefenen daarbij de juiste schrijfweggetjes met behulp van een stoplicht: van groen naar oranje en eindigen bij rood. Daarna staat rekenen op het programma. We starten met een klassikale instructie. Daarna gaan we de leerstof zoveel mogelijk zelfstandig verwerken. Tijdens het zelfstandig werken loopt de juf rond om te helpen waar nodig. Na opnieuw buiten spelen en lunchen volgen in de middag verschillende vakken. Denk aan thematijd, lezen, poëzie, creatieve opdrachten, muziek of het schrijven van prachtige verhalen. Elke dinsdag en donderdag hebben we gym in de grote sporthal met juf Annemarie. Zij maakt er elke week weer een feestje van! Onze thema’s dit schooljaar We starten dit schooljaar met het thema: “Wij zijn de gorgels en gaan op vogelavontuur!” Welke thema’s daarna volgen? Dat is nog een verrassing! We bedenken ze namelijk niet allemaal van tevoren. Gedurende het jaar kijken we goed naar waar de interesses van de kinderen liggen. Zo kunnen we onze thema’s hierop laten aansluiten en hun nieuwsgierigheid blijven prikkelen. Op die manier stimuleren we een onderzoekende en ontdekkende houding. Benieuwd naar welke thema’s het gaan worden? Houd dan vooral de website en Kwieb goed in de gaten! Kortom: we gaan er samen een leerzaam, leuk en gezellig jaar van maken! Groetjes juf Joyce | ||
Juf Joyce (ma t/m vrij)
| Dit komt eraan voor groep 3
| |
En dit zijn we aan het doen of staat er te gebeurenJe kan filteren op:
|

Boekendoospresentatie: Lekker lezen met de Zoete Zusjes
Sofie gaf een boekendoospresentatie over het boek: Lekker lezen met de Zoete Zusjes. Het gaat over de zusjes Saar en Janna. Janna leert op school allemaal nieuwe letters en woorden. Dat is soms best lastig, maar ze ontdekt al snel dat leren lezen ook heel erg leuk is! Ze krijgt het idee…